My Heroes

My Heroes

Wednesday, April 7, 2010

SMPAI ATI KO, NAK..

Ini ada 1 cite yg nk aku kongsikan sama korg.. msti korg prnh alami benda2 mcm nih kan..

Ni cite psl si Airel yg dh pandai berkata2. wlaupun ank aku dh 2.. tp aku rs ni pengalaman pertama aku. Bkn b'maksud Si Aiman tu bisu, tp Aiman ms kecik2 ada mslh bhs ckt. Sbb tu dia lambat b'ckp. Maklumler aku ckp bhs m'yu, hubby aku laks ckp bhs inggeris, fmly inlaw aku lak ckp bhs tamil. So Si aiman dh confuse. Smpai skrg bhs m'layu Aiman teruk. Ada ke ptt cabut dia sebut cubit. Nk ckp x pernah, dia ckp dh lama. kan x sama tuh. penat aku m'btulkan bhs aiman. Bhs Inggeris n bhs tamil lg ler dia dh lupa nk sebutnyer mcm ner..

Airel len lak caranye. Maybe dibsrkan dikalangan org melayu, so bhs dia mudah diphami. Misalnyer mcm mlm td.. dia duk main kat dapur. Aku jerit tnya kat dia wat apa kat dapur tuh.. dia jwb kat aku " apa2" mksud dia xde apa2. Pastu dia soh aku wat susu.. aku ckp mne ada botol susu.. dia b'lari msk bilik n kuar bwk btl susu n ckp kat aku "ada kan?".

ms nk tido beriya2 dia soh aku bukak baju dia. Hiss malas aku nk tunaikan permintaan dia. Aku ckp sejuk ler. Dia ckp kat aku blk "appa kak aju ( appa bukak baju )" smbil tunjuk kat ayah dia yg t'bungkang tido. Mmg hubby aku klu tido jer bukak baju. Aiman pun mcm tuh.

Bla dia tgk aku x layan dia, dia lucutkan baju dia sndri. Huh!! sejak bla dia pndai bukak baju sndri ntah ler. Aku ckp kat dia "Appa bsr xper.. Adik kecik lg" Tetiba dr baring dia bgn melutut.
" Air (Airel) eca gak ( Airel bsr gak )" Aku tersenyum pndai dh dia ni m'jwb. Aku bls blk "tgk tu Airel byk tulang, appa xde tulang" smbil cuit rusuk kanan n kiri dia. Nk tau apa dia jwb " Eman ulang pun" Mksud dia Aiman pun ada tulang. Malas nk melayan b'ckp tgh2 mlm.. aku trus ajak dia tido. Lps dia tido diam2 aku sarung blk baju dia.

T'igt lak bebrp ari lps. Ms tu aku ngejek muka dia nangis. Trs dia x jadi nangis. tersengih2 n sorok muka dia. malu leh tuh. Mlm tu aku ejek dia lg. Korg tau apa dia ckp kat aku? "idung pun embang" Aduhai!! kurang asam pye budak. Smpai ati dia depan2 kutuk kekurangan aku. mcm ler hidung dia tuh mancung sgt.

Sbnarnyer ayat hidung kembang tu ada aku ckp kat dia. Tp dh lama. Mne ler tau dia blh peram dlm kepala otak dia tuh n tggu ms nk bls blk. Dlu2 aku slalu ckp " Adik ni comel, mata cantik, mulut cantik tp hidung jer kembang". Skrg nih nah!!! apa yg aku ckp kena kat btg hidung aku blk. huhuhu.. bertuah pye budak.

Klu korg pun ada pengalaman mcm nih, msti korg pun t'senyum2 sndrian. Biasa ler ckp budak2 ni klakar. Apatah lg ada pelat2. So sweet...

3 comments:

  1. hahhaa...budak2 mmg ingat apa yg kita cakap pada diorg...mcm aku sllu mgusik bab gigi dia,,,dia blh balas kat aku..'gigi ibu pun kuning gak' ...huhuhu.

    ReplyDelete
  2. Ha....lagi satu budak nakal airel ni suka sakat mak long...ntah per yang tak puas hati pon mak long tak tau...

    ReplyDelete
  3. betui tu.. pantang jumpa mak long sure disakatnyer.. sian mak long x senang duk bla ada Airel. hehehe..ngn pak long bek lak dia..

    ReplyDelete