My Heroes

My Heroes

Saturday, April 3, 2010

AKU DAN PEMANDUANKU..

Aku nk cite ckt psl pemanduan aku nih. Lps aku cite nih hrp2 xde org ler takut nk nek ngn aku lg.

Aku dh memandu slama 5 tahun (yg diiktiraf oleh jpj). Yg x diiktiraf ada ler 2 tahun mcm tu. Ila benda dh lps so jgn saman aku tau. Ms mula2 aku memandu, aku blajar sndri. Hubby aku xmau ajar dia takut kete dia kemek. So setiap kali dia drive, aku yg duk kat sblah dia tgk mcm mne dia tekan gear, myk n clas (sowi xtau ejaan dia mcm mne. tp korg tau kan apa yg aku nk tulis).

n then bla dia g keje, aku sggup bgn dr tido siang (keje shiff mlm), start enjin kete n bwk kete tu perlahan2. Mula skali aku blajar mcm mne nk gerakkan kete (pkai gear 1) tu tanpa enjin mati. 2, 3 ari aku blajar bwk ke depan n undur.

Kemudian bla dh cekap ckt. aku start ler bwk kete tu pusing2 kwsan umah aku. Ms tu aku dh rasuah adik2 aku jgn gtau kat hubby aku yg aku mengetest kete dia. alhamdulillah, akhirnyer pandai gak aku bwk kete.

Itu ms aku kat beruas ler. Aku prnh setahun duk kg. Bla hubby aku pindah keje kat cni. Aku lagi ler naik tocong. dh berani bwk kete pusing2 kg. Ada skali tu ms berselisih ngn lori kelapa sawit. abis kete aku calar sbb lori tu main redah jer. Korg yg prnh dtg umah aku tau ler kan jln tu mcm mne pye sempit.

Kat port klang lak, setahun aku g keje bwk kete xde lesen. Redah jer. Msti driver yg follow blkg kete aku sumpah seranah dgn cara pemanduan aku. Takut mmg takut. Nk wat mcm mne. Xkan ler aku nk menapak jln kaki g keje. mau pecah peluh wooo.

Bla dh ada rezeki lebih ckt bru ler aku ambk lesen. Wah!! skrg aku x takut lg bwk kete jauh2. Tp x sejauh mne ler.. Area cni jer. Klu soh aku g klang ker mintak maap. Slagi x t'desak, no way man..

Sbnarnyer bukan itu isu penting sgt aku nk cite. Apa yg m'buka ati aku nk cite psl pemanduan aku nih adalah krn mlm khamis lepas aku t'langgar budak nek motor. jeng3!!!! x percaya?? betui!!!

masa tu aku dr psr mlm. Hujan lebat selebat2nyer. Ank2 aku dh bsh kuyup. Ms tu gak aku ada bwk penumpang len. Jiran2 aku. Seelok2 jer sume dh msk dlm kete. aku pun mulakan ler memandu. Aku intai blkg xde kete. Dpan pun xde gak. So dgn perlahan2 kete mula ler b'gerak.

Tatkala aku nmpk simpang sblh kiri, aku bg signal light n then aku pun msk jer ler. Sbb mcm tu mmg gelap. Tiba2 sorg kwn aku tu jerit. Berdentum!! aku tgk depan kete aku sblah kanan ada 2 org bdk india terhoyong-hayang ats motor. Rupa2 nyer aku dh langgar dorg. Ops!! aku sndri x sedar aku lggr dorg ker dorg lggar aku. Budak yg bwk motor tu kecik jer org nyer. Aku rs msh dlm sekolah rendah. Yg membonceng pun lg ler kecik. Aku tggu kat c2. Xkan nk blah jer kot.

Kata kwn aku yg duk blkg tu, bdk tu menonong jer msk simpang. Dia dr arah bertentangan. setau aku ler sblum budak tu msk simpang dia kena slow dlu. Bla xde kenderaan len, bru ler dia msk simpang sbb simpang tu sblah kanan dia. tp dia trus msk jer.

Aku mmg x nmpk budak tu. 5 minit aku tggu dlm kete. Ikutkan ati mau jer aku kuar maki bdk2 tu. Tp aku sndri tergamam. N aku sndri xtau salah sapa. So aku tggu respond dia. X lama pastu dia bg isyarat yg dia x apa2. alah klu ada apa2 pun lantak dia ler. Aku pun blah jer ler. maleh nk tggu lelama. Ank2 aku ni kena dimandikan sbb takut demam.

Lps parking kete, aku check kete tkut kemek ker.. ape ker.. nsb baik ok jer. makna nyer x teruk ler aku lggar bdk tu. Iye ler ms tu bkn laju sgt pun aku bwk kete sbb aku bru jer nk b'gerak. Tapi klu bkn aku yg lggr budak tu pun, klu ada kete dr simpang tu mmg bdk tetap kena lggar nyer sbb dia msk simpang membabi buta.

watever pun cuak tu ttp ada. setlh dikaji2.. aku tau punca mslah aku x concetrate ms memandu.

1st - x blh ramai org dlm kete aku sbb bla dh ramai org maknanyer byk ler mulut kan.. Bla dh byk mulut aku cepat hilg focus.

2nd - penumpang kete x blh t'lalu bsr dr aku. Klu sorg xper ler lg.. Klu 3 org size xxl berat kete aku tu. Kena pkai kederat yg lebih nk pusing stering sbb kete aku bkn pkai power stering. mcm mlm tu aku bwk sume size bsr2.. Bla dh pkai kederat lebih, otak aku pun kurang tumpuan kat jln, lebih tumpuan kat beratnyer..beratnyer.. ahak3.

3rd - nawaitu aku tuh.. Ms mlm tu aku mmg xnk g. tp dipaksa. Demi nk menjaga hati member, aku turutkan jugak. Lg 1aku beriya2 nk blk cpt sbb ank2 aku dh kebasahan. Sian kat dorg kesejukkan. Sbb tu aku t'gopoh gapah nk blk.

Watever pun benda dh berlalu. Aku bersyukur gak budak2 tu xde apa2. Insyaallah aku aku cuba mengerat saraf2 otak aku supaya lebih focus len kali.

So sapa2 nk tgk gambar yg aku snaps ms kejadian dipersilakan.

V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
AHAK3.
3RD APRIL FOOL.
TP ACCIDENT TU BETUI2 BKN APRIL FOOL

2 comments:

  1. hampeh! biasa ler accident cikit2 tu..tp bahaya tau langgar budak sekolah..mau gantung lesen..jalan area umah ko tu mmg sibuk..semua kepala keras..hehehe

    ReplyDelete
  2. betui tu ami, budak2 kat cni kecik2 dh pndai merempit.

    ReplyDelete