My Heroes

My Heroes

Monday, April 5, 2010

AKU DAH PENAT..

Kali ini brani atau x aku tetap nk luahkan apa yg terbuku kat ati aku nih. Biarlah apa aje tindakan yg akn diambil pd aku tentang entry nih. aku x kisah. Yg aku tau aku x blh nk pendam lg dh. Klu doktor suspect aku stress, walaupun berulangkali bibir aku menafikannyer, lambat laun hati aku terpaksa merelakannyer.. Klu dlu aku terhimpit antara tekanan di tmpt keje dan di rumah terutama dgn kerenah ank2. Skrg alhamdulillah, ank2 dh smkin dpt dikawal. Sbb tu you all jrg dgr aku b'sunggut psl ank2 lg kan..

Hubungan aku dan suami pun dh semakin pulih. Dia semakin memahami. Dan dh pandai m'jaga ati aku. Alhamdulillah.

Yang tggal kini ttg tekanan aku di tmpt keje. Aduhai!! sarat nyer otak memikirkan nyer. Sepjg waktu bekerja 8 jam tu, aku kerah sehabis keringat utk settle kan tugas2 yg diberikan namun aku x terdaya. Aku x blh mengadap 100% keje slama 8 jam tuh. Blh hilang pertimbangan dibuatnyer.

Rutin keje seharian aku mmg memenatkan. Aku lah yg terkejar2 ke sana terkejar2 ke sini. Aku lah yg akn m'jwb pggilan creditor b'tanyakan hutang mereka.. dan aku juga yg ditugaskan mengejar pula byran dari debtor. Invoice, cheque.. aku juga yg menaipnyer. Payment masuk n payment kuar aku juga yg merekodnyer.


X cukup dgn itu aku juga yg t'paksa menapak ke bank setiap hari utk bank-in cheque, transfer duit atau remittance. Dan hampir setiap hari diwaktu keje2 menimbun di opis, aku t'paksa melangut sejam di bank dek menunggu transaction selesai. Sepulangnyer dr bank, file mula bertimpa2 di atas tray menanti utk disiapkan.

Keje menyimpan data pula bkn simple2 blh dibuat. Kena sorting ikut month by month.. lps key in transaction, kena lak sorting ikut payment voucher. Klu p'byran dibuat utk utilities kena plak photostat wat 2 copy. Di file berasingan.

Itu utk pembayaran. Klu payment msuk plak, lps bank-in chq, aku lah yg kena key-in dlm sistem. Pastu ada lak weekly report. kena type manual kat excel. Kena filing.

Utk branch kat JB lak, invoice dorg wat manual kat cner. Sebulan skali dorg courier kat cni. aku akn key-in msk dlm sistem akaun kami. Nampak mmg simple kekdg tu pening kepala jugak bla tgk invoice dorg x ikut prosedur sistem. kena ler aku pandai2 adjust apa yg patut.

Cukup bulan, invoice listing kena print out. Kena type manual dlm excel. B'jam2 buat kekdg ambk ms b'hari2 gak sbb aku bkn wat 1 keje jer. Psl creditor lak, aku ler yg kena prepare payment kat dorg. Wat chq pastu pass kat bos. Bla creditor ding dong ding dong tnya pymt aku ler yg kena jwb. Org atas cuma ckp x blh lepas jer. Reasons dia aku kena create sndri. Rs nyer dh b'bakul2 pembohongan aku wat utk cover line.

itu jer ker keje aku?? X. aku gak ASSISTANT MANAGER walhal dlm comfirmation letter aku cuma ACCOUNT CLERK. Hal2 opis aku gak yg kena uruskan. Psl attendent list. Aku gak yg kena wat. Psl payslip aku gak yg kena print. Psl KWSP/SOCSO/LHDN aku gak yg kena monitor. Kekdg mmg aku wat x tau jer sbb x sempat nk ambk tau.

Air-cond rosak.. dorg cari aku.. Toner photostat mesin abis, aku jugak yg oder.. Photostate mesin wat hal, aku gak yg kena pggil tech dr fuji xerox dtg repair. Sabun basuh pggan or pencuci lantai or plastic sampah abis, auntie cleaner cari aku.

Aku letih. Pergi keje pun dh malas. Dulu account ada 2 org. Kini tggal aku sorg. Bos janji nk ambk org lg tp ntah bila. Aku dh fed-up keje mcm nih. Hati aku sakit bla nama aku jer asyik dipggil. Nk wat keje pun x senang. Aku rs klu bos suruh aku keje 24 jam pun keje aku xkan abisnyer. Invoice bkn kena wat sebulan skali, hari2. Bkn 1 invoice je, b'invoice2. Cheque pun mcm tuh gak. G bank-in cheque pun kena ari2.. Remittance x blh tggu. kena on time. Penat mmg penat.

Aku kena gak wat filing. Bkn 1 tp byk.. sume kena wat. Filing copy pv, pymt received, pv, weekly attendance list, daily exchange rate, collection report, master invoice, utilities, cheque hold, KWSP, SOCSO, LHDN. ada lg kot yg aku t'lupa nk msk dlm listing nih.

Dlu aku handler utk RM account jer skrg dh kena wat USD skali. Aku dh xtau mne satu nk dahulukan keje2 nih. Semakin hari semakin b'tmbh. Dh x t'kejar. Dh x larat. Bla aku dh rs stress cpt2 aku alih minda aku kat tmpt len. Curi2 surf intenet. Cari kwn b'sembang.

Blk jer keje. Tenaga mmg dh xde, smpai kat umh ank2 wat hal. Dorg ler jd mangsa stress aku. Pantang silap ckt kecik bsr aku balun sggh2. Smpai skrg dorg mmg takut. Sian gak aku tgk ank2 aku tuh. T'utama yg kecik tu. Bla dia wat silap jer, nmpk aku angkat tgn, dia dh lari. Klu x smpat dia lari, blh nmpk dia mengeletar takut. kekdg abg dia slamatkan si adk. Dipeluknyer si adik. dipujuknyer. Tp kejap jer tuh. Skjap lg dgr ler si abg lak menangis.. sbb aper? kaki si adik dh nek ke muka si abg.

Tp dlu2 aku x mcm tuh. Aku x sepenat or seletih nih. Aku still ada baki2 kederat utk kat umh laks. msh blh msk mkn mlm. Tp skrg pukul 3 jer aku dh lembik. Pukul 5 rs mcm nk merangkak. Nk solat asar pun rs mcm nk wat secara duduk. Dh x larat nk tunduk bangkit. Tp aku gagahkan jugak. Bla nk blk, aku hrp kan ada org dtg ambk sbb rs mcm x larat nk driver. msuk pukul 6 aku dh b'sunggut kat hubby aku yg aku nk tido. Penat sgt. Kekdg tu sementara tggu solat maghrib aku terlayang ler kejap.

Aku x tau brp lama aku mampu bertahan. Nak berenti anytime blh. Insyaallah hubby aku blh support aku. Slama aku keje nih pun, dia ler yg kuarkan sume p'belanjaan aku. Myk kete, duit belanja mahupun duit parking kete, sume ats dia. So ssh ape aku.

Tp aku pkr 1 jer. Klu aku berenti keje tanpa ada keje ganti, apa akan jd ngn babysitter aku. Sian dia. Dia dpt duit slama ni semata2 m'jaga ank2 aku. Dia pun bkn senang mne pun. Sbb tu aku tgh melilau cari keje len. kdg kala duit gaji kita ada hak org len gak. Mudah2 an aku dpt tmpt len dlm waktu yg t'dekat nih.Doa2kan ler aku.

3 comments:

  1. cian nyer aku dengo...uhuk,uhuk!!

    ReplyDelete
  2. eh! awat entry ko ni aku bukak..tk sama bila aku pakai laptop n komputer kat opis... kat laptop...semua layout kat bawah...tulisan lak kembang sepanjang jalan..tu yg susah nak bca... pasal entry ni ....mmg kesian...better ko cari ler keje lain...bab keje ni mmg stress kalu kita wat bukan keje kita sebenarnyer...sabo jer ler ....apa kata ko surf internt cari keje mcm Lina n wife Zairol tu..best gak apa...keje gomen ler..

    ReplyDelete
  3. ami, laptop ko ada problem tuh.. ahak3..
    aku dh serik ler nk cari keje goment.. sbb aritu g interview rs mcm no value jer aku kat sner.. huhuhuuhu..

    has, sian kan kat aku... tp itu ler yg aku hadapi setiap ari kat opis ni aar..

    ReplyDelete