My Heroes

My Heroes

Wednesday, May 5, 2010

CERITA KEDAI KOPI PSL GIGI

T'masuk arini dh dekat 4 ari aku sakit gigi. Gusi pun dh bengkak beb. Dh tu ada ulser mulut lak tuh. Sume nyer berkaitan dlm mulut aku. Lemah betui ler.

Cite psl gigi, aku ada 2,3 story psl rawatan gigi nih. Nk dgr?? Baca ler sndri.. Blog ni pun bkn ada mulut nk b'ckp.

Cite 1
1st time aku g klinik gigi tahun 1999 mcm tu ler kot. Gg geraham sblh kanan dh b'lubang. Jumpa je dentist klinik swasta tu, dia terus kata kena cabut. Orait ler. Ms tu x pyh nk appointment2. Dentist tu bg injection.. pastu aku rs dia mcm usik2 gigi aku. Pastu dia ckp ok.. dh siap. Aku pndg dia nk tnya blk.. dh siap ker? Dia angguk dan tunjuk gigi aku. Aku x p'caya lg. Aku rs ngn lidah. Mmg gusi tmpt gigi b'lubang tu dh kosong. Best sesgt. X rs sakit pun. Byrannyer cuma Rm26 klu x silap. Tp lps tu aku demam. itu ler pengalaman pertama kehilangan gigi geraham kekal.

Cite 2
Tahun 2001 kot. Gigi aku sakit lg. Tp kali ni sblah kiri lak. Aku tgk lubangnyer x bsr. Tp disbbkan berdenyut2, aku g klinik gigi kerajaan kat beruas. Dentist tu perempuan. Dia check2 dia ckp kena cabut. Dia soh aku kuar n bayar kat kaunter. brp henggit dh lupa. Tp below 10 kot. Orait ler tuh. Pastu aku tggu turn nk jumpa blk ngn dentist tu. Aku tgk ramai org kuar msuk dlm bilik rwtan tuh. Turn aku dh smpai. Dentist tu bg injection n soh aku duk tggu kat luar.

So bru ler aku phm napa org duk kuar msuk dlm blik tuh. Rupa2 nyer lps kena injection, kena tggu turn cabut lak. Dentist tu akan cabut gigi org t'dahulu kena injection. smpai le turn aku. Dentist tu try cabut gigi aku.. tp x blh. Siap dia soh nurse pegang kepala aku. 2 kali try still x blh cabut lg. Mulut dia ms tu t'kumat kamit mcm bc something.. 2 kali gak dia sebut Allah hu akbar. Klakar pun ada gak.

Akhirnyer t'cabut gak ler gigi aku tuh. Tp akarnyer t'tggal kat dlm gusi. Dentist tu ckp klu nk kuarkan akar tu blh wat operation.. klu x biarkan ajer.. akar tu xkan bwk apa2 kesan pun. Xper ler. Janji dh cabut. Blk umah aku demam. Pastu serik lg aku nk g klinik kerajaan.

Cite 3
Tahun 2005, gigi geraham aku sakit lg. Sblah kanan lak. Aku g klinik gigi kerajaan. T'paksa sbb rwtan gigi kat klinik swasta t'lalu mahal. Dlm ati pkr maybe service klinik kerajaan dh ok x mcm dulu. Gigi aku kali ni b'lubang 2. 1 kat ats permukaan gigi, 1 lg kat sebelah tepi. Tp kedua2 lubangnyer x ler bsr mne pun. Dentist tu perempuan. Yg bestnyer dia blh pecahkan gigi aku trs jd 1 lubang bsr. Pastu dia tmpal. So gigi aku dh kiranyer separuh jer yg tggal. Nk wat mcm mne.. dlm ati pkr blk maybe dia tau apa yg dia buat wlaupun mmg ada rs x puas ati.

Cite 4
Awal tahun 2009, gigi aku yg b'cantum lubang tu dh sakit betui. Aku g klinik swasta. Dentist tu geleng kepala tgk gigi aku. Dia kata sian kat aku. Klu dia buang gigi tu b'makna aku kena kunyah mknan sblh kiri jer nnt. So dia pun tampal ler gigi aku ngn tampalan sementara. katanya lps 2 mggu bru dia akn tmpal kekal. Dia charges rm 45 utk tmpalan sementara tuh. Mahalnyer..

Lps tampal of course ler x sakit lg. Pastu aku x wat pun tmpalan kekal. Selang beberapa bulan aku g klinik kerajaan. Hajat ati nk wat rawatan. Dentist tu set appointment 2 bln lg. Lama nyer tuh. Tiba hari appointment tu, ladybos aku cuti laks. Aku set blk appointment dgn dentist tu lg. Asistant dia kata dia akan check n inform aku. Smpai skrg nih xde dia kol aku. Bla aku kol dia akn ulang benda yg sama.

So skrg nih.. gigi aku sakit lg. hmmm... nk cabut ker tampal? ntah ler. Klu nk service yg bek harganyer tentu ler mahal. Klu nk murah service nyer setimpal ler dgn harganyer. Aku ni plak bkn jenis yg suka m'bazir.. Klu cabut jer kena charges rm 60 - 70.. kopak gak aku. Tp klu g klinik kerajaan mau kena tggu b'bulan2. Mcm mner yerk??

1 comment:

  1. baek ko g swasta....pengalaman mmber aku g cabut kat goment..merana jiwa raga dia...ulak alik g klinik beli ubat tahan sakit....

    ReplyDelete