My Heroes

My Heroes

Wednesday, May 19, 2010

ABAH OH ABAH....

Kali ni aku nk story psl abah aku.. Abah aku ni nmpk jer serius tp dia nih kelakar gak tau.
Klu nk dibandingkan mak ngn abah, aku rs aku lagi rapat ngn abah sbb apa aku x rapat ngn mak? Nextime aku cite.

Abah aku ni dulu2 ms aku kecik2 dia ni garang sgt ngn anak2 dia. Nk tengok dia senyum jgn hrp ler.. nk ketawa lg ler.. dlm mimpi ler kot. Maybe masa tu dia keje teruk.. nk menyuap mkn ke 7 mulut x t'masuk dlm mulut dia skali.

Skrg ni, ank2 sume dh bsr pjg msg dh tamat persekolahan.. yg sambung blajar pun atas kos sendri abah x tgg lg dh so abah kira dh senang ler. Bla anak2 dh merantau abah tggal ngn mak jer. Mula ler dia bosan sbb umah sunyi sepi.. Nak wat anak lg xblh sbb production dh tutup. Wakakakah.. Ampun bah..

So keje dia mengatasi keboringan dia adalah kol anak2.. Kredit telepon x jadi halnyer.. Aku rasa aku ler anak yg slalu dia kol. Hampir setiap hari. KEkdg tu sehari sampai 2,3 kali. Mcm2 yg dia nk cite. Psl x lalu nk mkn ler.. x larat nk masak ler.. Kekdg tu sempat gak dia wat loyer buruk ngn aku.. katanya mcm ni..

" Abah x mkn lg nih.. Kamu anto mkn kat cni.." Aku bls balik
" Nak antar mcm mne.. pejabat pos dah tutup.."
" Hehehe.. kamu campak jer dr umah kamu tu.." Aku dgn idea spontan bls blk..
" Xpyh susah2.. nnt linda hanyutkan kat sungai.. Abah tunggu kat sungai tau.." Hehehe.. dia ketawa.. Senang ati aku dgr dia ketawa.

Kekdg dia komplen.. katanya

" Skrg ni abah tggal ngn mak jer.. Budak2 dh xde " sedih bunyinyer.. Budak2 tu merujuk kpd ank2 kakak sepupu aku yg dlu duk kat c2 n skrg dh pindah ipoh.
" xper ler abah.. abah duk jer ngn mak.. wat mcm abah baru kawin ngn mak dlu..berdua jer.. Xde sapa nk kacau" Pujuk aku.
" pandai ler kamu tuh.." Hehehe.. dia ketawa lagi.

Skrg nih mulut dia x abis b'sunggut2.. katanyer..

" abah penat ler.. blk keje kena wat keje umah.. kena masak.." Kali ni aku diam jer.. Xblh nk ckp
aper sbb aku xtau nk tlg abah mcm mner.
" Kamu cari ler pembantu umah kat abah.."
" Nanti ler abah.. tgh usahakan nih.. tp skrg nih xde org nk keje mcm tu lg..Aritu linda dh pilih
abah xnk ler plak.. memilih.." Usikku..
" Abah nk kawin lagi.. kamu x bagi.." Abah.. abah.. x abis2 niat dia nk kawin lg. Dr dlu smpai skrg. Seolah2 calon dia dh ada.
" senang mak kamu, ada kawan.. ada org nk masak.. kemas umah.." Abah cuba meyakinkan aku.
" iye ler tuh.. Klu dia tu baik.. klu tetiba dia tu lagi teruk mcm mne? Klu dia xblh jaga mak mcm mne.." Tinggi suara aku ckt. Tanda protes. Aku paham situasi abah skrg nih. Mak aku sakit. Abah yg kena wat sume. Abah aku ni lak jenis yg pembersih. Terus terang aku ckp abah aku ni rajin. Sbb tu dia penat wat keje. Tp utk dpt mak baru aku x setuju sama skali. Mungkin dr mulut mak, mak kata x kisah. Tp dr mata mak aku tau perasaan dia. Abah syg mak. Aku tgk pantang ada jer duit lebih, abah mesti beli brg2 kat mak. Abah x prnh lokek kat mak. Abah x prnh bosan bli barang2 kemas kat mak.

Klu abah ada bini len pastinyer kasih abah pada mak berbelah bahagi. Aku xmau tu t'jadi. Aku sndri xtau abah b'sungguh2 nk kawin len ataupun saja2 b'gurau dgn kami adik beradik. Tp kami adik b'adik mmg sepakat xde mak lain selain mak skrg nih. Maafkan Linda, abah kerana x cuba mengerti perasaan abah.

Klu blh aku nak blk duk kg jaga mak abah.. tp aku sndri ada keluarga. Sedih plak aku kenangkan keadaan abah mak aku kat kg..

Slalu gak aku pujuk abah.. aku ckp abah buat jer apa yg t'mampu. Buat sikit2. Pastu mintak mak tolong. Mak tu kalau abah x suruh dia xkan nk wat nyer.. Satu abah suruh satu gak yg mak wat. Maklum ler mak aku sakit.

So bg korg yg baca entry aku nih.. aku betui2 nk pkai pembantu umah utk mak abah aku. Klu blh biar org kita.. kami xmau warganegara asing.

No comments:

Post a Comment