My Heroes

My Heroes

Friday, September 4, 2009

RAYA DULU2 RAYA SEKARANG2

Lg 2 minggu Aidilfitri akan menjelang tiba. Baju ank2 dh beli. Cuma tinggal baju melayu utk dorg saja. Aku laks.. baju 3 pasang yg aku tempah utk pakai ke pejabat beberapa bulan lalu baru saja siap. Nampak gayanyer pakai masa raya lak jawabnyer. Tapi kena gak tambah sepsg lagi. Hubby aku lak x byk kerenah. Maybe dia prefer jeans and t'shirt jerk. Baju melayu dia tahun2 sudah berpasang2 x terpakai. Langsir ready-made dh bli. Kuih raya laks mana2 blh dpt. Senang saja hidup skrg sume ada depan mata.. Yg penting duitnyer kena ada.

Terigt pulak masa aku kecik2 dlu. Enam beradik sume nyer. Abah sorg jerk keje. Keje kg jerk. Mak lak mmg dr dulu surirumah. Tak dpt membantu abah sbb penyakitnyer itu. Masih aku igt mak pernah ckp klu dia x sakit sure dia tolong abah mencari rezeki.

Klu sebut psl baju raya.. Humm... kami adik beradik kena bergilir tukar baju. Klu tahun ni aku n emak, tahun depan adik2 aku yg berdua tu plak. Klu ada sedara mara yg sedekahkan baju dorg yg x muat, agak2 yg cantik ckt kami akan simpan buat baju raya. X kisah ler berlipat2 kain kat pinggang atau lengan baju. Nasib baik ler kitorg ni dlu2 sama saiz jerk.. Aku blh pinjam baju mak. Lina n ezan lak blh pinjam2 baju masing2. Adik2 yg kecik2 tu abah bli baju murah2 jerk. Waktu tu jgn harap ler nk mintak baju lebih dr sepsg.

Sebut pulak psl biskut raya. Paling byk pun 3 jenis jerk. Bahulu, kuih loyang (rose) dan kuih bakar. Itu jerk yg termampu. Sume kami buat sndri. Langsir laks? mmg xde istilah nk pakaikan tingkap kat umah kitorg tu langsir. Kami sndri pun x tukar baju. Ni nak buang kain buat langsir lak. So tingkap kitorg mmg berbogel jerk. Igt lagi, abah suka sgt buat ketupat daun palas. Tiap2 tahun. Rendangnyer lak rendang kerang. Itu jerk yg kami termampu ketika itu.

Bertahun2 jugak xde sorg pun tetamu mahupun kawan2 aku yg dtg beraya ke rumah. Mungkin dorg mengerti kesusahan aku waktu tu kot. Aku x pernah kecik hati. Malu? Sejujurnyer aku x prnh berasa malu hidup dlm kesempitan mcm tu. X pernah terfikir pun knp aku susah n kenapa org lain senang.

Raya mmg menyeronokkan. Kami dpt kutip duit raya, makan sedap2. Nak makan rendang ayam or daging.. x dpt mkn kat umah sndri kami serbu umah org. Begitu daif kami masa tu. Lps SPM aku keje. Baru ler blh bernafas ckt. Dlu2 bonus dpt time raya. So sume org dpt sepsg sorg baju raya. Termasuk ler abah aku yg x prnh berganti baju. Biskut raya pun dh byk dh. Sbnarnyer kalau aku pulun sorg2 duit bonus tu, mewah aku rasa. Tp aku seronok bla tgk adik2 happy dpt baju raya. So tiap2 tahun aku tukarkan baju dorg.

Bila sorg demi sorg dh abis belajar. Abah semakin senang. Klu dlu umah mcm nk runtuh skrg ni x lg. Hehehe.. Dtg ler umah aku raya ni klu nk tgk rumah kitorg. Berbeza sgt2. Alhamdulillah. Rezeki abah pun melimpah ruah.

Eh.. Jgn ckp aku lps sekolah, keje dh hidup senang.. Aku msh menghadapi kesempitan hidup gak. Masa aku baru2 kawin, mmg susah. Prnh ada 1 tahun aku xde baju raya lgsg. Aku ckp kat hubby aku ms tu... Mcm ms saya budak2 dlu.. xdpt tukar baju. Dia diam saja. Alah bg aku bkn penting sgt pun baju raya tu. Tp berkat sabar kami.. skrg ni kami blh dikatakan x mewah tp senang ler. Klu dulu setahun skali nk tempah baju pun x mampu, kini kerap jugak aku bli baju. Baju raya n x raya dh xde bezanyer. Isk.. Riak le plaks.

So bla tgk rancangan Bersamamu TV3. Aku slalu terkenangkan kesusahan kitorg dlu. Yg amat aku sesalkan bila ada yg ambk keputusan berhenti bersekolah. Huh.. Tindakan mrk tu merugikan mrk sndri. Mrk akn mewarisi kesempitan hidup dr org tua mrk. Klu dulu SPM ada value skrg ni jgn harap ler. Hidup ini ada turun naiknyer. Aku dh merasa kehidupan itu. Klu blh aku x mahu mengulangi kembali tp klu itu satu ujian dr Allah S.W.T. Mampukah aku menolaknyer.

Namun ada gak adik beradik aku yg lupa sume itu. Maklum ler dunia ni slalu berputar. Ada yg bla dh rasa kesenangan lupa akn kesusahan. Ada jugak yg lupa erti berusaha yg ada pd mrk adalah utk mengejar keseronakkan semata2. X prnh bersyukur dgn apa yg ada. Tercuit ckt mula ler melatah. Entah ler. Mungkin mrk x prnh merasa sesukar yg aku rasa. Inilah realiti kehidupan ada yg bila dh duk kat atas bongkak dan riak. Ada juga yg duk kat bawah x prnh nk ambk inisiatif utk berjaya. Dan aku ditengah2 nyer.

2 comments:

  1. baju raya?..emm...rasanya ni tahun kedua aku beli...tu pun sebab puspanita buat bazar, sibuk staff ni suruh beli..tu pun rm70 untuk 2 pasang, sedondon aku dengan anak..pink kaler...
    sebelum tu, 'terbeli' gak kat nilai ..sebab boring dok tunggu org umah pilih kain..kalau tak, memang dok pakai baju kahwin aja tiap tahun...

    lagipun, baju pakai sekali sekala ni, buat menyemak almari baju aku ajer... lagipun, baju free opis tiap tahun dapat, family day la, kursus la..

    ingat aku beraya pakai baju family day opis aja la tahun ni..(hu hu..bukan korang perasan pun..). tahun depan kan dapat baju lagi...

    ReplyDelete
  2. Baju raya?? Tahun lepas aku catat rekod..12 pasang kesemuanya..Tamak Haloba..Sudahnya...Almari baju dah mcm sardin..Tp makin lama raya aku makin xde makna..Makin sepi n makin xde value...So utk tahun nih..XDE SEPASANG PON BAJU utk aku....Hahaha...Meriahkan raya aku tahun nih????

    ReplyDelete