My Heroes

My Heroes

Tuesday, September 1, 2009

SAYANG ANAKKU SAYANG

Smlm aku berkesempatan tgk 1 filem yg ditayangkan kat astro prima. Tajuk nyer... SAYANG ANAKKU SAYANG.. Filem ni dh lama sebenarnyer. 1st time aku tgk masa tu aku msh kecil n suci lagi tuh..

Mmg sedih. Half dari story tu penuh dgn tangisan. Masuk ni dh 3 kali aku tgk. 3 kali gak berambu air mata aku. Aku ni bukan jenis yg mudah mengalirkan air mata (bab2 tgk cite le tp klu psl hati n perasaan mmg aku cpt menangis).

Cite nyer berkisar ttg 5 org adik beradik yatim piatu. Si abg yg sulung (lakonan aziz m.osman) terpaksa menyerahkan 3 org adik nyer kepada org lain. Adiknya yg pertama diambil sepasang suami isteri dan didera serta dibuat seperti org gaji. Adiknye yg ke2 diberi kepada sepasang warga tua (lakonan mak enon) yg juga merupakan jiran mereka. Adiknya yg bongsu diambil sepasang org kaya di kota ttp kemudian melarikan diri.

Secara kasar jln cite nyer mmg tidak menarik.. terlalu simple. Tetapi tangisan n rintihan ank2 kcil itu begitu menyayat hati. Mrk begitu pandai membawa watak sehingga setiap dialog yg dituturkan begitu natural tidak seperti membaca skrip.

Tetapi smlm aku terpaksa menahan tangis kerana Aiman turut menonton cite tersebut. Malu beb klu dia tau aku menangis. Tp aku tgk dia turut terkepil2 menahan air mata. Hehehe..
Merah gak hidung aku smlm.

Apa yg aku suka filem tersebut dilakukan di kg. Suasana nyer x ubah spt kg halaman ku dulu. Jln tanah merah, kebun getah, rumah tepi sungai dan penuh tumbuhan menghijau. Terigt masa kecil2 dlu. Meranduk hutan mencari pucuk paku. Berendam dalam sungai. memanjat pokok mangga setinggi bumbung rumah. Bestnyer... Budak2 zaman skrg jrg dpt merasa fenomena itu. Anak aku pun xtau mcm mne pokok padi. Tak aper ler aiman, dlm p'jlnan balik kg nnt kita mintak ayah singgah kat sawah padi yerk.

Kalu korg x percaya.. rajin2 ler survey cite tu kalu2 ditayangkan lagi.


p/s ada sesapa igt x aku pernah berlakon semasa pementasan tingkatan 3. Cite mak tiri. Aku le jd mak tiri tu.. barisan pelakonnyer aku x igt. X silap aku salah sorg nyer Rohana Othman (madu aku dlm cite tu). Bila dikenang kembali.. kelakar beb.. Kain sarung aku terlucut kat ats pentas. Nasib baik aku pndai cover. hahaha..

No comments:

Post a Comment