My Heroes

My Heroes

Friday, September 4, 2009

BERKONGSI KASIH

Aku terpanggil untuk mengemukakan pendapat aku ttg poligami. Mungkin sebgai wakil kaum hawa yg kurang bersetuju dgn perkongsian kasih ini. Fakta2 yg aku kemukakan ini adalah sekadar yg terlintas di fikiran aku. Xde survey opinion kaum hawa yg lain.

Bukan kami menidakkan hukum Allah. Jika itu sudah ditakdirkan kami berkongsi kasih dan berkongsi KESENANGAN dgn kaum sejenis kami, apa yg mampu kami lakukan. Selain terima dgn hati yang terluka. Mungkin ada kaum hawa yg rela dimadu tetapi bukan semuanyer.
Disini, aku nyatakan sebabnyer :-

1. Kaum suami akan berkata : Walaupun abg kawin lain abg janji perhatian abg x berbelah bahagi.
Bg aku : Itu satu penipuan kerana kalau dulu 24 jam sehari – 9 jam keje x 5 hari + 48 jam (sabtu n ahad) = 123 jam seminggu ko ada bersama ngn family ko… skrg ko nk bahagi lak 2. Perhatian mmg x berbelah bahagi namun akan jd kurang.

2. Kaum suami akan berkata : Abang masih seperti dulu xkan berubah.
Bg aku : Blh ker? Kalau dlu sama2 jaga ank, gilir2 bgn malam bancuh susu. Skrg ni bla kena turn yg sorg lagi, kaum isteri yg sendrian uruskan rumahtangga dan ank2. Suami still dpt bantuan uruskan ank2 samada sebelah sini atau sana sbb bini2 dia kompom ada kat umah.

3. Kaum suami akn berkata : Apa yg abg beli kat saner, abg beli kat cni gak.
Bg aku : Iye ler tu… Klu dlu time dpt duit bonus bini dpt gak bli rantai emas bsr ibu jari. kali ni dpt besar jari kelingking je. Klu kelingking dia xper gak ni kelingking ank. Huhuhu..

4. Kaum suami akn berkata : Abg mampu dr segi zahir dan batin
Bg aku : Dlu masa mula2 kawin.. hidup susah, laki bini keje siang malam, bini tebalkan muka pinjam duit kat kawan2, mak bapak, adik beradik sbb kat brg kat dapur dah kering, ank xde susu.. ada pikir ke pengorbanan bini tu? Skrg dah senang … senang2 nk share ngn org lain. Bini muda akn suka. Dia masuk umah cuci kaki jerk. Bini tua makan hati.

5. Kaum suami akan cakap gak : Abg xkan beza2 kn isteri2 abg.
Bg aku : Sblum kawin mmg ler. Bla dh dpt tuuttt. Walaupun x ckp kat mulut tp dlm ati berbisik gak. Ketat x ketat.

Aku rasa cukup ler takat 5 ni jerk dlu. Tp sblum tu aku nk tya kaum suami yg ada cita2 nk tambah menambah ni.

Apa perasaan korg klu perkara spt ini terjadi kat adik korg ker, mak korg ker or ank2 perempuan korg 1 masa nnt?

Apa akan korg lakukan jika mrk dtg menemui korg dgn berambu air mata menceritakan suami mrk nk kawin lain?

Blh kah korg memujuk mrk dgn berkata Islam mengizinkan poligami?

Tidak takutkah korg jika nasib mereka n anak2 mereka terabai?

So sblum nak buat keputusan yg menyakitkan hati tu ..

LU PIKIR LER SENDIRI!!!!!

3 comments:

  1. pandangan dari aku yang BLOM KAWIN:
    Sharing??? Sedangkan barang2 mcm kain baju pon aku x berapa nak share dgn org..Ni kan plak laki...Huhuhu
    Komen aku nih mungkin nampak mcm poyo n pentingkan diri sendiri...Tapi nak bt mcm mana kan..dr mata aku..Itulah yg lahir d rhati aku...
    Sharing is caring....Is it???? Udah2 ler tuh....Xde maknanya.....
    Aku tetap berpendirian...KALAU NAK SHARING KASIH??? Jawapannya NO!!!!!!!!!!! aku ulangi..NO!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. ha ha ha ..paling kelakar point no 5.. 18sx tuh ...

    ala.. standard opinion la semua tu linda, ieda...

    tapi bagi orang laki, diorang ada pepatah lain (diorang? aku pun laki gak la..)..hendak seribu daya, tak nak seribu dalih ...

    ha ha ha..bagi yang nak, korang buat la mcm mana pun, dia nak jugak...

    yang tak mampu tu, memang buat bodo aja la ....

    ReplyDelete
  3. ieda, betui tu ieda.. pegang kuat prinsip ko tuh..

    karim, huh.. laki mmg cepat berubah ati.

    ReplyDelete