My Heroes

My Heroes

Wednesday, June 6, 2012

TERLEBEY RAJIN PLAK..

Hari ni rasanyer aku dah terlebey rajin.. awat aku cakap lagu tuh?? sebab aku masak special arini. Masak pe tuh?? special sgt ker?? special lar beb sbb slalu aku masak maen campak2 jerk.. kali nih masak beradun bagai..

Bkn apa tetiba jer tekak ni nak makan rendang ayam. Maka aku pon g lar carik bahan2 nyer.. mula2 tuh mmg dugaan ckt sbb serai xde plak kat kedai aisoh kat bwh.. t'paksa lar rempit jauh ckt cari serai. Nak cari serai, t'jumpa plak kunyit idup.. pastu nmpk plak lengkuas.. per lae rembat lar ala kadar..

Lama gak lar aku menumis dan merenehkan rendang nih.. dkt pkul 3 baru siap msk.. Opsss!! lambat siap bkn sbb aku guna ayam pencen ker apa tp sbb start msk pon lambat.. hahahaha...  Maleh nk msk sbnarnyer. Tp apa nk wat, stok ayam dlm peti ais tuh kena diabiskan gak..


Amacam??? ngancam x rendang ayam aku??? boleh lar kan.. serdak rendang byk.. kalau cicah ngn pulut kuning ni sedap nih..

Siap je msk, si Aiman xsabo2 nak makan.. Laju jer dia bla aku soh kemas meja..ye lar kan, dah pukul brp baru nk ngadap lunch.. Biasa lar, bla msk2 ni, ank2 lar jd juri.. Sedap x? sedap x? Sronok tgk ank2 b'selera mkn. siap menambah nasi lg. Aiman mula lar suggest tu suggest nih.. soh aku b'niaga lar.. bukak restoran lar.. Ada ka patut?? ammy dia nih takat msk satu dua jnis lauk nih lepas lar.. pastu blh bg nama restoran tuh.. sbb aku terror msk kek ngn rendang nih, dia ckp buh nama restoran KEK DAN RENDANG.. lar x komersil lgsg.. biasa lar idea bdk2..

sambil mulut mengunyah nasi, dia mintak aku wat rendang lagi esok.. hari2 pon xpe katanya.. x meluat punye, sambungnyer.. MELUAT??? ni lar mslh anak sulung aku nih.. mslh penggunaan bahasa sggh. sepatutnyer x muak atau x jemu.. ada ke patut dia kata MELUAT.. hisss!!


tgk tuh x sampai 1/2 jam mkn ngn aku tadik, dia makan lg.

Cerita psl rendang, aku ada story best pye. Biasa lar kan rendang ni time raya je famous. Tiap2 tahun tender wat rendang nih, adik aku Ezan yg pegang.. Aku pegang tender wat ketupat palas sbb dlm ramai2 ank2 abah, aku sorg je cekap mengayam daun palas.. ketupat daun palas kena anyam ker?? yg gulung2 tuh kira anyam gak lar kira2nyer..

Hari masak tuh, kitorg adk beradik pon korek lar rahsia si Ezan cam ner rendang dia sedap. Bahan2 dia dah siap lebuq kan ( style mak ngajo kitorg msk maen lebuq2 je..) apa itu lebuq?? lebuq tu macam skali naik semua bahan lar.. tetiba si Ezan capai belacan then nak dilebuq skali dlm kuali. M'jerit lar kitorg duk b'balah mana ada rendang taruk belacan.. igt sambal tumis ke? Ezan ckp dr dlu mmg dia letak belacan.. Larr ye ker?? Kali ni demi m'dgr kata kitorg.. dia x letak belacan.. so apa jd?? tgh hari raya tuh, kitorg 1 umh cirit birit.. sume sepakat ckp puncanyer dr rendang ezan yg xde belacan tahun nih.. hihihihihiihi.. ntah btoi ntah idak.. suka2 jer ngusik dia..

Ada gak skali tuh, MIL soh aku wat rendang.. walaweh!! ms tuh mmg aku xtau wat rendang sgt. kejap2 telpon ezan tnya camner.. Hah!! tu lar bla org msk lepas tgn, kata ezan.. Nak wat mcm mne, mne nk tau MIL aku nk rasa mskan m'yu plak. 

Skrg ni kitorg dh tukar2 tender. Sama2 blajo msk dan mengayam daun palas. Sebenarnyer ketupat palas dan rendang adalah satu2 nyer juadah kami ms pg raya dan sepjg raya.. selagi x abis lar.. bkn kitorg xpandai nk msk juadah laen mcm nasi impit ker, kari ayam ker, lontong ker tp slalunyer kurang m'dpt sambutan.. x caya??? kitorg dh try. wat sume tuh raya haji last year.. kesudahannyer ke tong sampah..

Tp kalau SIL aku tapaw dr umh mak dia bwk blk ke kg, laris plak.. xtau napa.. maybe org laen msk tu yg m'bangkitkn selera kot.


pic ni bkn nk tunjuk psl rendang tp psl mangkuk kaca tuh.. cantik x? brand pyrex lg tuh. aku beli ms jualan gudang.. 1 biji mangkuk nih ngn penutup dia skali cuma RM20. murah x?? Aku rembat 3 biji mgkuk bsr nih, 3 mgkuk kecik ckt n 1 mgkuk lonjong.. Baru seratus lebey. Kalau kat supermarket mau beratus2...

Kalau nak tau psl mangkuk pyrex nih, actually kilg dia t'bako.. jd mangkuk2 nih dilelong kat gudang. So sesapa nak pandai2 lar cari yg elok2 diblk timbunan mangkuk2. ikut nasib lar.. pecah peluh gak m'cariknyer..


No comments:

Post a Comment