My Heroes

My Heroes

Friday, October 16, 2009

ADA NIAT NAK TAMBAH LAGI..

Skrg ni di kalangan aku sibuk cite psl anak. Xschool mate aku dh dapat bby. Poi n Ros, congratulations. Ekin, adik bbysitter aku pun tgh peggy. Duk uek..uek.. Kwn ofice akak ipar aku pun mcm tu gak. Tp sian kat akak ipar aku yg miscarriage buat kali ke3. Sabar, kak yerk. Pasti ada rezeki lain.

Aku laks tgh bercita2 nk tambah 1 lg. Tp bkn tahun ni. X sabar rasanyer nk tggu tahun depan. Terbyg2 ms 1st time tgk muka Airel. Hmm.. alahai mcm ada 1 perasaan yg x dpt digambarkan. Best sesgt. Mcm kehidupan ni terisi. Tp bkn bermakna aku x happy ms dpt aiman. Perasaan yg sama gak cuma kes aiman dh lama. X brp nk igt lg.

Yg aku igt lps melahirkan Aiman, aku serik benar nk beranak lg. Sbbnyer proses kelahiran Aiman terlalu sukar memakan ms sehari suntuk. Bygkan aku msuk wad pukul 9 pg jumaat n aku bersalin pukul 1.30 pg Sabtu. Aduh, berjam2 aku menahan sakit. Dah lah ms tu aku tgh budak lg. Baru berusia 22 tahun. Aiman laks lahir dgn berat 4.2 kg.

Bla Aiman lahir saja diam2 aku simpan nekad aku xmau ank lg. Aku ambk pil perancang. Namun bdn aku laks x blh accept pil tu. Aku slalu sakit2. Wlaupun dh tukar pil yg lain tp tetap sama. Akhirnyer dgn bantuan sowg kwn, aku g jumpa bidan kg. Aku minta dia urut utk naikkan peranakan aku (bg yg percaya, percaya ler.. bg yg idak terpulg).

X lama lps itu, hubby aku kena retrenchment. Setahun x keje. Sbb kesukaran mencari rezeki kami x prnh bincang psl nk tmbh ank. Slps setahun hubby aku dpt keje kat cni. Baru ler kehidupan kami ok semula. Memandangkan Aiman dh berusia 5 tahun, aku n hubby bru terbuka hati. Mlgnyer aku laks terlupa psl aku prnh g ngurut tu. Cuba pye cuba msh x berjaya. 2 tahun msh x nmpk hasilnyer.

Sehingga ler kwn aku yg tahu keiginan aku tanya samada aku prnh mengurut. Antara igt dgn x aku jwb x pasti. Dgn bantuan dia aku dibawa berjumpa ibu dia yg kebetulan seorg bidan kg. Sbgai seorg bidan prefessional, pastinya dia dpt menjangkakan punca aku tidak dpt mengandung. Katanya dia hanya mencuba, keberkesanannyer terserah kpd yg maha kuasa.

Alhamdulillah, x lama slps tu aku disahkan mengandung. Pada mulanyer aku berdepan dgn masalah bila aku terlalu sakit sehingga tidak blh berjalan. Malam itu aku dibawa ke klinik dan doktor membuat andaian kesakitan itu berpunca dr kemungkinan aku hamil diluar rahim. Dan jika itu berlaku, tiup folopio aku akn dibuang. Aduh sedihnyer..

Esoknyer aku ditahan di hospital utk menjalani pemeriksaan lanjut. Sepjg waktu disana, ati x henti2 berdoa agar tiada benda buruk yg berlaku. 3 hari di hospital, akhirnyer berita gembira aku perolehi. Janin yg terbentuk betul di paksinyer. Aku dibenarkan keluar dan diminta dtg ke hospital 2 minggu sekali selama 3 bulan.

Sepjg mengandungkan Airel, aku alami morning sick yg teruk. Aku alahan pd bau2 an, slalu muntah sehingga apa saja yg menjerngah perutku pasti akn keluar. Berakhir alahan pd awal 3 bulan, dtg pula penyakit lain. Aku pula x blh bergerak. Sehingga utk berjalan pun terlalu sukar. Apabila scan dibuat, doktor mengesahkan uri berada dibwh. Tiada apa yg dpt dilakukan oleh doktor selain menasihatkan aku spy jgn terlalu byk bergerak dan membuat kerja2 berat.

Namun semua kesakitan yg aku alami tidak terbanding dgn kehadiran Airel dlm pangkuanku. Berbeza dgn Aiman, Airel lahir sungguh mudah. Kesakitannyer pun tidak seteruk dan selama proses kelahiran Aiman. Aku sggh bersyukur. Apatah lagi dpt melihat kegembiraan di wjh seluruh ahli kuargaku terutama hubby ku.

Kini perasaan itu muncul lg. Jauh disudut hati masih ada kegusaran. Jika Aiman lahir dgn penuh kesukaran, Airel pula dikandung dgn penuh kesakitan apa pula akn aku hadapi utk kandungan seterusnyer nnt. Namun naluri keibuan ini msh kuat iginkan kehadiran insan baru (bkn madu).

Biarlah aku alami morning sick, biarlah aku x dpt bergerak lancar, biarlah aku hadapi proses kelahiran yg rumit, biarlah aku terpaksa korbankan kerjayaku demi menjaga ank2.. aku rela demi insan ini.

2 comments:

  1. tambah...jgn tak tambah... so, bila nak pindah bangi..jgn lupa jemput house warming nanti... he he he

    ReplyDelete