My Heroes

My Heroes

Wednesday, December 28, 2011

SLAMA INI AKU DGR JER TP SKRG AKU PERCAYA.

Mood aku skrg btoi2 berceramuk. Sedih, gusar, berjauh ati, malu, ssh ati, bersemngat pon ada gak. Sume sbb aiman. Lg beberapa hari jerk lagi akn msk thn baru. Itu bermakna akn bermula lor sesi persekolahan utk thn depan. Dan membawa makna gak, aiman akn menghadapi upsr.

Smlm, aku g beli buku tulis dia kat kedai buku sek. Thn2 sblum nih, ayah dia yg beli. So, smpai turn aku, bla list buku kat tgn, aku pon tanya lor kat pekerja tuh. Buku mana yg wajib beli. Mcm nih dia ckp kat aku.

"kak, 3 kelas ni saja yg wajib beli buku2 xtiviti nih sbb dorg kelas pandai. Kelas lain x payah." mmg di ats list buku tuh tertera 3 kelas ats & senarai buku wajib beli. Rupa2 nyer dr darjah 4, pihak sekolah dh wat pengasingan list buku. Patut lor x prnh aku dgr ada rombakan kelas. Dorg dh cop bdk2. Harapan sekolah utk mengharumkan nama sekolah.

So, mcm mne ngn nsb Aiman yg kelas ke 4? So mmg terbiar jerk lor. Ajar ikut syarat. Dorg blh ikut ker x, dorg pye psl. Klu mak pak nk ank2 yg kurg bernasib baik nih cemerlang, dorg kena usaha sendiri. Klu bdk2 nih dpt score A ms upsr nnt, cikgu senyum bangga. Kononnyer dorg dh berssh pyh mendidik bdk2 nih. Klu xde, mmg dorg x kecewa sbb target dorg bkn pd bdk2 nih.

Xper.. Xper.. Cikgu. Aku usaha sendiri. Klu berjaya nnt aku buktikn prinsip cikgu tuh slh. Kata mak aku, blkg parang pon klu diasah hari2 akn tajam jugak. Aku akn asah blkg 'prg'aku nih. Tp klu gagal, aku x heran, sbb aku yg x bertauliah nih dh cuba sedaya upaya wlaupun agak terlambat.

Ya Allah, sekiranyer nasib ank aku itu tergolong antara yg teraniaya, Kau bantulah aku mendidik dia. Bukalah pintu hatinya, terangkan hatinya & lapangkanlah dadanya. Amin.

4 comments:

  1. mmg bnyk sklh buat peraturan mcm tu krn kebolehan murid2 berbeza...oleh itu guru sdn akan membuat latihan tambahan mengikut aras murid yg diajarnya....guru yg mengajar murid yg lemah (bukan nk kata anak u lemah...sori)akan membuat latihan tambahn sdn...dia xblh bergantung kpd satu bukui shj....oleh itu jgn la salahkan sklh atau guru anak u....jika pihak sklh mewajibkn semua murid beli pun xblh jgk krn ada latihan yg murid lemah xblh buat....so parents akan salahkan cikgu jgk sbb xguna buku kerja....tp klu u nk beli jgk xsalah....srh anak u buat and mintak jasa baik cikgu utk semak buku tersebut.....atau u sdn la semak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. time kasih cikgu bedah.. mmg tidak saya nafikan apa yg cikgu jelaskan. tp pada saya bukankah murid yg lemah perlu juga diberi perhatian. jika hanya belajar tapi tanpa latihan yg cukup, adakah berkesan pembelajaran mrk. apa yg sy lihat, homework jrg skali diberi. tuition pula hanya diberi kpd murid di kelas atas.
      kalau berterusan begini murid tercicir akn trs terkandas dan murid pintar akn trus maju.

      Delete
    2. klu cmtu mmg cikgu sklh tu malas la nmpknye......mana blh biarkan bdk kls lemah....moga2 puan trs bersemangat utk membimbing anak2 di rumah......

      Delete
    3. actually tiga2 mls sbnarnyer. si ank mls nk berusaha sndri. ibu mls nk pantau perkembangan ank. cikgu sklh tu lak mls nk layan. mudah2an smgt sy x luntur. tks cikgu.

      Delete