My Heroes

My Heroes

Wednesday, August 25, 2010

KEBAKARAN - PART 1

Mengimbas kembali detik2 cemas 10 Aug lalu..

Ahad 8 Aug,
Pagi2 lg aku trima pggilan dr bbysitter aku yg mengatakan ayahnyer tlah kembali ke rahmatullah..
Innaillahainnaillahirajiun.. So secara rasmi nyer aku kena amik EL ler utk esok.. So aku pun m'busykan diri memujuk adik lelaki aku yg kat kg utk dtg m'jaga ank2 aku.. pujuk pye pujuk.. dia stuju nk dtg esok arinyer..

Aiman lak kelihatan mula demam.. so aku laki bini bwk ler dia ke klinik. Sblum tu aku dh gtau manager aku yg aku amik EL 2 ari.. Actually nk standby jer. mne ler tau adik aku tu delay nk dtg cni..

Isnin 9 Aug
Aku cuti ler.. Aiman pun demam smkin teruk. Huh!! nk wat mcm mne.. Amik kesempatan ler nk jaga Aiman.. dlm pukul 12 mcm tu ler kot.. Ijam adik aku dr kg smpai ke rumah.. Sbb aku x msk tghari tuh .. (maklum ler.. mmg aku ni pemalas nk msk siang ari.. n mlm pun mcm tu gak.. hehehe) aku ajk dia kuar mkn kat giant.

Mlm tu, Aiman semakin teruk.. Ati aku mula b'belah bahagi nk kerja esoknyer ke idak.. Sbb siankan Ijam yg mungkin x menang tgn nk jaga Aiman yg demam n keletah Airel yg nakal, so aku truskan niat nk mengELkan diri..

Selasa 10 Aug
Pagi tu aku bermalasan kat umah.. bangun lmbt sbb penat m'jaga Aiman mlm ari.. dh bgn lak aku b'golek2 lg kat ruang tamu.. ntah bgaimana t'lintas lak idea nk bli kain langsir n sarung kusyen. So dgn tali tape aku mula ler mengukur lebar n pjg kain yg akn digunakan.. Ijam yg seawal pg nyer dh melawat kawasan pulang ke rumah dan mengajak aku kuar utk mkn tghari..

jam 2 ptg, aku, ijam n anak2 kuar mkn n sekali gus ke nagoya utk bli kain langsir. Di nagoya, skali lg ati aku b'belah bahagi nk bli ke idak kain langsir.. memandangkan mesin jahit aku still kat kedai, aku batalkan niat nk shopping.. kesudahannyer... aku cuma survey rege kain n corak yg berkenan jerk..

balik dr nagoya, tekak ni tetiba jerk nk mkn laksa.. so aku meronda2 ke kg idaman m'cari laksa.. psr mlm baru jerk ada 1,2 gerai.. maka dgn penuh kehampaan aku memandu semula pulang ke rumah.

jam sudah hampir pukul 4.30 sewaktu aku melihat asap hitam berkembut2 dr arah flat.

" Ijam, ada kilang t'bakar.." ujarku smbil memandu dgn kelajuan sederhana.
" eh! itu bkn kilang yg t'bakar tuh.. itu umah kita tuh.." Kata Ijam smbil berjenaka yg agak kurang asam..
" Ko jgn jht mulut Jam.." Sound ku yg kurang senang ngn jenaka Ijam.
" Betui le kaknda.. Itu umh kita tuh.. Kaknda ada msk apa2 x td? Ada off suis x?" Usik dia lg smbil t'sengeh2.. Aku jadi kalut.. Mmg kebiasaan aku m'gecheck sume suis sblum kuar umah.. Tp aritu aku menonong jerk kuar.. X t'igt lgsg nk m'gecheck suis2 tuh.. Psl msk tu mmg aku x heran sgt sbb aku mmg x msk pun aritu.. Bkn aritu jerk.. dh 2 ari b'turut2 ler dapur aku x berasap..

Aku mula menambah kelajuan.. Lokasi sbnarnyer kebakaran x t'lihat dr jauh dek krn t'lindung dgn flat 11 tgkat.. Tp mmg jelas asap dr arah flat yg kitorg duduki.. Kelajuan kete smkin b'tmbah..

" Relax Kaknda.. relax" Ujar Ijam yg kalut tgk cara pemanduanku.. Sewaktu melepasi selekoh jln yg menuju ke rumahku.. Asap mmg dtg dr flat itu.. Dr jauh jelas kelihatan, kenderaan dan org ramai mengerumuni kawasan tu.. Asap hitam x pyh nk ckp ler.. Speed kete smkin b'tambah.. Aku cilok ke lorong blkg blok c. Park kete kat c2. 1st skali aku tgk umah aku kat tgkt 2.. Fuh!! slamat.. Api bkn dr umah aku.. So bkn aku ler punca kebakaran tuh..

Ops!! x smpat tarik nafas lega.. Bru t'igt x kisah ler api dr umh sapa pun.. tp skrg ni ada api yg m'bkr flat kami.. Aku smbung blk kalut.. Jd x tentu arah.. Try kol hubby aku.. Hp oren aku jem.. Pkai hp xperia aku lak.. tu pun hang.. On off hp.. Ijam yg td hilang disebalik org ramai muncul t'cungap2..

" Kaknda.. Blh naik amik brg penting.." Jeritnyer..

aku tgglkan Aiman n Airel dlm kete.. smbil b'pesan pd Aiman jgn kuar dr kete n lock pintu.. Dlm pelarian aku ke flat.. Smpat gak aku telipon hubby aku n gtau secara ringkas ttg apa yg b'laku.

Sewaktu smpai kat tgga, kitorg ditahan oleh aggota bomba. Dia keberatan nk bagi kitorg naik. Stlh merayu ala kadar dgn dia, dia mengizinkan smbil b'sunggut2 katanyer sepatutnyer x blh naik.. Arghh!! x kisah ler.. Janji ada brg yg blh diselamatkan..

1st skali aku msuk umah.. aku slamatkan laptop aku dlu.. mestiler beb.. itu pemberian dr hubby aku..pastu bru aku amik fail yg menempatkan surat beranak kedua2 ank2 aku.. last skali baru sijil2 hubby aku.. Payah beb klu laki nk keje xde sijil. Ijam lak.. trus capai kunci motor dia.. Berlari kitorg turun bwh.

Air mata xyah nk ckp ler.. Berambu2 kuarnyer.. Aku telpon lak yop aku..pastu telpon lak kak ipar aku.. telpon blk hubby aku.. takut2 dia drive laju sbb nk mengejar masa..

X tentu arah aku ms tuh bla tgk api meranapkan bumbung n umah di tgkt 5 n 4. Lg t'jerit2 aku bla tgk api sambar kasut Aiman yg aku sidai di balkoni. Seb bek umah aku tgkt 2 jerk.. smpai gak air yg dipancutkan anggota bomba memadam api yg menyambar kasut Aiman.

15 minit jerk.. Flat blok A hilang bumbung..Aku tgk jiran2 aku turut mengalir air mata.. Sedih tgk flat yg t'bakar.. Cpt gak bomba mengawal kebakaran.. Seb bek x merebak ke tgkat 3.. Wlaupu lega umah aku x t'jejas.. tp xde makna nyer bla flat tu dh x slamat diduduki.. Nak msuk umah amik ken baju n susu anak pun x blh waktu tuh.. Kitorg diantor kat dewan serbaguna..

k.. stop kat cni dulu.. Ada part2 len akn menyusul..

1 comment:

  1. tumpang leleh ler pulak...sian nyer, mesti keadaan kelam kabut kan masa tu...api ni ler yg kata masa kecik kawan masa besar jadi lawan....

    ReplyDelete