My Heroes

My Heroes

Monday, June 15, 2009

Airel & Nam

Kejadian ni b'laku ari jumaat lps. Lokasi kat umh aku. Pkl brp aku x perasaan kira2 dh mlm ler. Ms kejadian aku bru jerk nk bls msg dr kawan aku. Kira2 bru tekan button reply ler. Tetiba Airel terbatuk2 sambil ternganga2. Apa lg aku pun menerkam ler ke arah Airel. Aku dh syak msti dia tercekik sesuatu. Aku korek mulut dia. Nah jatuh bergolek duit syiling 50 sen. Bru jerk aku nk lpskan nafas lega.. skali lg Airel terbatuk2. Kali ni bdn dia dh lembik. Aku panik. Aku korek lg mulut dia.. Xde ape2. Dlm kepala aku terbyg benda2 yg x baik.. sambil aku berkira2 smpat ker x aku bwk dia ke klinik.
Jerit adik aku kat dpur menyuruh aku tonggengkan Airel. Dlm kepanikan aku tonggengkan dia sambil tgn aku menekan perut dia. Adik aku terus menepuk belakang Airel. Dan kali ini syiling 10 sen jtuh bergolek ke lantai. Aku x terkata aper2. Hati sebak. Aku peluk Airel yg masih terkejut. Aku cium dia. X tau aku nk gambarkan perasaan aku waktu itu. X pyh cite ler korg pun msti tau nyer.
Meh aku cite ckt knp Airel b'main duit. Mmg org akn slhkan aku sbb biarkan dia main duit. Kata org biar ler dia menangis meraung jgn bg benda yg bhy kat dia. Utk pengetahuan sume... Klu dgn Airel, benda x bhy pun jd bhy x kira ler ape benda pn. Dia ni suka mengutip brg msuk dlm mulut. Sbb tu dia kene sentiasa diperhatikan setiap masa. Klu kita sedar ada benda dlm mulut dia n tegur dia, dia cpt2 buang. Dia ni suka sgt main duit. Dia pggil duit tu "nam". Klu bg duit kertas dia x layan nyer. Klu x bg nam kat dia... berjam2 dia menangis. Sapa ada kat dia sure dia blasah nyer. Pujuk ler mcm mne pun. Marah ler dia x perduli. Klu nk itu.. Itu jugak ler yg kena bg.
Klu ngn bapak dia pun dia blh melawan.. nk pukul, tampar kekdg gigit bpk dia nikan ngn aku. Jerit ler sampai terkeluar ank tekak, dia x kisah. Pukul ler dia x takut. Bila kenangkan keadaan dia yg mcm ni toksah kan org lain, aku sndri pun x larat nk melayan nyer. Petang2 kne bw kuar. I2 1 kemestian. Klu dr umh pengasuh aku trus blk umh.. Siap ler meraung2, menghentak2 kaki, apa yg ada depan mata dia sume dia campak. Klu abg dia duk dkt dia pun dia pukul abg dia.
Tgk ler smlm, aku tggl kan dia kejap jerk sbb nk bsuh tgn.. X psl2 dia tuang air dlm nasi org. Aduh malu pun ade geram dh tentu ler. Sume org kat flat aku dh masak ngn perangai dia. Aku sedih betui. Sure org ckp aku ni terlebih manjakan ank. Kekdg tu msuk jerk umah dr pukul 7 sampai 10 mlm g2, byk kali jiran2 dgr dia menangis meraung. Apa lg aku nk buat. Kekdg menitis gak air mata aku. Manakan tidak, nk msk susah, nk solat ssh, nk mandi ssh. Dia nk aku ngadap muka dia jerk. Kekdg aku rs mcm x nk blk umh jerk.. X larat nk melayan dia... Tp bla dipikirkan hy aku sorg jerk yg sanggup melayan karenah dia, aku gagahkan diri gak. Dia cume ada aku aje. Sampaikan aku xde ms utk diri aku sndri.
Aku slalu berdoa agr dia berubah. Semoga perangai dia x terbwk2 smpai bsr. Amin.

2 comments:

  1. hargai setiap detik bersama anak-anak ..sedetik yg berlalu takkan boleh diganti semula .. klu dah usaha, nak jadi juga kemalangan, itu takdir namanya.. yang penting, usaha yang terbaik supaya tak menyesal ..hu hu hu..peringatan untuk diri sendiri nih...

    ReplyDelete
  2. that's way ler bapak x blh request lebih2.. x gitu karim..

    ReplyDelete