My Heroes

My Heroes

Tuesday, March 6, 2012

AIR PANDAI KAN?

Hari ni aku nk xmo story benda2 yg memeningkan kepala tp arini aku nk story benda2 yg mencuit ati. Actually nak cite psl keletah Airel. Sejak menjak nih dia nih pandai sggh ngambik ati aku. Cakap2 dia pun kekdg ada klakarnya.

Ada skali tuh, aku tgh marah2 abg dia.. Gamaknya dia rimas bising2.. dia pun ckp mcm nih kat aku.
"Ammy, jgn lar marah2 Aiman lg. Air kan ker baik? Air pandai kan?" Pelikkan dia ckp mcm tuh. Sbnarnya dia jdkan diri dia pemujuk aku. Sbb dia baik n dia pandai so xpyh lar aku marah2 abg dia tuh.

Ada plak 1 hari tuh, dia sound abg dia..
"Aiman nih, pergi pakai bedak, sikat rambut tuh.. mana ammy x marah."

Airel nih mmg klu lps mandi dia suka berdandan. Kekdg dia wat sndri rambut pacak. Muka lak x pyh disuruh2 berbedak, dia tau nak buat sndri. Tak kira lar siang ke mlm ker, dia msti sembur perfume. Kekdg nk ke sekolah pun dia nk letak perfume.

Kalau blk sekolah lar plak, dia akn buka buku n tunjuk kat aku apa yg dia bljr kar sekolah. X pyh nak tanya2.. x pyh nk suruh2.. Selalunya dia plak yg akan ajar aku.

"Ammy, nmpk tak nih.. gambar nih x sama dgn gambar nih kan? kalau x sama kita wat mcm nih. kalau sama kita bulatkan." hari2 dia mengajar aku apa yg dia bljr kat sekolah. Kekdg tuh ayah dia pun dia ajar sama.

Dia nih paling suka kertas ngn pensil. Dapat jerk kertas dia akan melukis. Kalau x melukis dia akan menulis. Dia suka tulis nama2 org.

" Ammy, cam ner nak tulis nama Aiman?"
" Ammy, cam ner nak tulis nama Ammy?"

Lps dia tulis nama, dia akan lukis gambar sorg2. Prnh 1 hari, ms aku duk ralit ajar abg dia, dia yg duk mengadap kertas sorg2 merengek2. Kemudian menghempas2 diri. Bla aku tnya, knp. Dia tunjukkan kertas kat aku. Rupa2nya dia tgh mengira tambah. Yg klakar nyer soklan tambah tuh dia buat sndri. mula2 dia wat yg senang2, 3 + 2.. Bla smpai 9 + 8, dia dh xblh nk kira. Alasan dia, jari dia x cukup. Nak tergelak gak aku. Bla abg dia tnya knp wat soklan ssh2, dia jwb, mne dia tau.

Kekdg tuh dtg gak penyakit malas dia.. Alah nak pujuk dia senang jerk. Puji jerk org lain, abg dia ker, kwn2 dia ker.. msti t'mkn pujukan pnye lar. Tp dlm baik, nakalnya ada gak. Dia ni pantang lepa tgk org diam. Dia sure nk menyakat. Tp setakat menyakat lar. Jrg dia menyakitkan org lain kecuali tdk disengajakan.

Sbb tuh aku maleh nk bwk dia turun main ptg2 kat bwh. tabiat menyakat dia nih kekdg mkn diri sndri. Mana kan tdk, kekdg bdk2 lain x thn disakat, dia dorg hempuk. So, aku rs lg aman dia duk dlm umh.

Aku hrp Airel ni bla bsr nnt akan bertambah baik. Rajin belajar, patuh ckp aku. Hrp2nya mcm tuh lar. Aku dh bljr dr kesilapan dlm m'didik si abg, so aku xmau ulang kesilapan yg sama pd si adk. Cukup2 lar kepayahan yg aku terima nk melentur buluh smula. Tak mahu aku pisang berbuah 2x. Cukup2 lar.

No comments:

Post a Comment