My Heroes

My Heroes

Thursday, November 19, 2009

BIAR AKU PERJELASKAN

Entry kali ini aku tujukan khas wat kengkwn yg musykil dgn keadaan aku skrg ini. Kepada mrk yg prihatin tatkala mengetahui condition aku yg x brp baek ni aku ucapkan time kasih krn mengambil berat ttg aku. Bkn sengaja aku nk besar2 kan cite psl ni tp sekadar menjawab secara terperinci ttg apa yg berlaku.

Mungkin bg yg baru jerngah blog aku or bru joint fb, korg mgkin x tahu beberapa bulan lepas x silap aku bln 6 or 7 aku ada post comment kat fb aku mengalami pening2. Ramai yg bls kononnyer aku pregnant. Lucu pun ada. Ketika itu serangan pening2 aku tu tahap pening2 lalat jer ler. makan masa pun dlm 2,3 ari sebulan jerk.

Namun lama kelamaan pening2 tu semakin membimbangkan aku. Bermula dr pertengahan bulan okt sehingga skrg pening yg aku alami x berkurangan atau pun hilang. Aku rasakan langkah ku terhoyong hayang. Setiap kali aku bergerak pening itu akan terasa slama beberapa saat tetapi berulang2. Kepala pula bagaikan x terbawa oleh bdn. Terlalu berat.

Ada teman mengatakan berpunca dr mata ku. Ttp pemeriksaan mata (luaran) tlh aku lakukan dan keputusannya tiada yg mencurigakan. Namun doktor yg sering aku kunjungi mengatakan mungkin berpunca 4 perkara - Mata,telinga, hidung atau otak. Ubat2an yg silih bertukar ganti masih tidak dpt meredakan pening aku ini.

Akhirnya setelah menerima desakan dr teman2 dan ahli kuarga terdekat aku melangkah jua menemui pakar ENT Hospital Besar utk pemeriksaan lanjut. Keputusan pemeriksaan mata dan telinga aku di sana mengesahkan bhw ia bkn punca aku mengalami pening itu. Doktor pakar mengambil kata putus utk menjalankan ujian darah. Dan hasil ujian itu akn keluar 2 minggu lg.

Sebenarnya pelbagai andaian yg dibuat oleh teman2, jiran2 ttg punca pening ku ini. Ada yg mengatakan berpunca dr mata, ada yg mengatakan berpunca dr fikiran aku yg tertekan, ada juga yg mengatakan berpunca dr gigi.. huhuhu..

Kekdg andaian ini blh membangkitkan kemarahan aku. Bayangkan lah seorg jiran aku bercerita yg konon nyer dahulu dia sering mengalami pening. Bila jumpa doktor, doktor mbuat andaian mungkin dia ada barah otak. Namun sumenyer terjawab bila dia mencabut gigi bongsunya. Katanya slps mencabut gigi tersebut wlaupun gigi itu tdk sakit, pening kepalanya terus baik. Mungkin ada logiknya. Tp mslah skrg ini, klu pening nya sama dgn pening aku, kalian agak2 gigi mana yg aku perlu cabut???? Aku x punya masalah ttg sakit gigi.

Ada juga mengatakan berpunca dr aku hidup berjauhan dr suami. Aduh!!! Dan aku x tahu apa yg hrus dijwb bila owg bertanya ttg keadaanku. Adakah mrk memikirkan slps jumpa doktor, kesihatan aku automatik terus baek. Aku bosan m'jwb soklan itu.

Hanya aku tahu sejauh mana kesihatan aku. Aku minta biarlah keputusan darah itu nanti dpt mengungkaikan andaian2 kalian sume. Bagi mrk yg terasa ttg kehambaran sikap aku sejak akhir2 ini, aku pohon ampun dan maaf.

BERDIAM DIRI LAGI BAIK DARI MENYAKITI.

1 comment:

  1. mcm-mcm penyakit ada skrg ni.. yg penting buat pemeriksaan doktor.. dok layan 'tabib tak de tauliah', kang diri sendiri yg merana..

    ReplyDelete