My Heroes

My Heroes

Monday, January 27, 2014

AKU YG BERSALAH

ada 1 kisah yg terjadi mlm td.. kisah ni blh aku amik sbg iktibar.

Kisahnya bermula begini..
Mlm td ms aku menyiapkn jadual sek utk airel.. aku perasan pencil box dan color pencil airel hilg.. apa lg mau x menyirap.. color pencil tu bru aku beli mggu lps.. 2 kotak plak tuh.. 1 kotak utk sek agma.. 1 lg utk sek keb.. kiranya dlm sebln ni dh 3 kotak aku bli.. yg lama tu bkn hilg tp dh kontot..
Aku pun membebel laa kat airel.. kat kpla otak ni t'byg2 yg dia xsimpan blk brg2 dia ke dlm beg lps abis guna.. dr m'bebel2 bertukar ugut mengugut.. aku ckp kat dia, besok g sek carik pencilbox & color tu..klu x dpt siap
..

Tp sblum aku bg dia warning tu, aku soh dia carik dlm umh.. mne laa tau kot2 diam letak merata2.. tp xjumpa.. terkebil2 dia tgk aku mengamuk.. mungkin dia pon duk pike mne dia campak brg2 tuh..
Pengalaman aku sewaktu aiman seusia airel mmg btoi2 menguji kesabaran.. alat2 tulis dia blh kata hari2 hilg.. hari2 kena ganti.. bkn alat tulis je.. botol air.. uniform sek pon prnh 2 kali hilg..

So mmg dh jd trend laa kan.. x mustahil airel pon ngikut peel abgnya.. tp yg aku peratikan dh dkt sebln sek kali ni je brg2 airel hilg.. mggu2 lps xde plak.. ganti pon sbb dh pencil dia dh kontot.. seronok sgt mengasah pencil kot.

Berbalik pd kes td.. lps bg warning mcm2 nk rotan laa.. nk tgglkn kat sek laa.. aku kerah dia tdo.. dlm terpinga2 dia baring kat ats toto.. amik bantal tutup muka dia.. sian plak aku tgk.. tp ati tgh mrh lg.. x kose aku nk pujuk.. slh dia kan.. x pandai jg brg..

Ms aku msk bilik dgn hati yg agak ralat brg2 airel hilg.. tetiba tersingkap di fikiran di hari terakhir persekolahan pd mggu lps apa yg berlaku.. jumaat lps ada sambutan maulidur rasul.. bdk2 x belajar.. tp aku ada bekalkn pd airel pencilbox & colorpencil klu2 ada acara mewarna.. thn lps airel menang tmpt pertama.. brg2 tuh aku simpan dlm beg sandang warna kuning..

Bergegas aku ke bilik dorg.. tgk blkg pintu.. capai beg yg t'sangkut di situ.. bukak & nahh!!! Kedua2 brg tuh ada di dlm beg tuh.. aku cek pencilbox.. cukup semua.. begitu gak colorpencil tuh.. rs nyesal lak dtg tiba2.. knp aku x pike dr awal td.. sian ank aku tuh.. aku msuk semula dlm bilik aku.. ada 1 plastik tergantung kat coat hanger.. dlm tu ada sekotak lg colorpencil yg blum d gunakan.. rupa2nya, airel cuma guna sekotak je. color tu dia share bw ke sek agma & sek keb.. terharu nya aku..

Aku pon g dkt dia., ms tu aku tgk dia dh tdo.. aku usap2 rambut dia.. cium pipi dia.. aku berbisik kat dia.. aku ckp lebih kurg mcm ni.. "adik.. ammy dh jumpa pencilbox & color tu.. ada dlm beg kuning.. adik igt x beg tu adk bw ms g sek yg adk pkai bju raya tu.." perlahan2 dia bukak mata & ngangguk.. "adik.. ammy minta maaf tau sbb mrh2 adk.. tuduh adik mcm2.." dia angguk lg.. "dah.. tdo syg.. esok nak g sek.." aku lihat dia pejam mata..

Aku msuk blk ke dlm bilik.. konon2 nk tdo.. dlm 5 minit mcm tu, aku tgk dia msuk dlm bilik aku & baring sblh aku.. aku dgr sob sek sob sek.. bunyi dia nangis.. aku bgn n pegang dia., "napa adk nangis.." dia xckp tp aku tgk ada air mata kat pipi dia.. "napa syg.. sbb ammy mrh adk ke?" Dia geleng.. "abis tu knp?" Tya aku lg.. "airel syg ammy.." katanya perlahan tersekat2.. yg buat aku sama sebak.. bkn dia xprnh ckp dia syg aku.. tp kali nih berbeza ckt.. kali aku tau dia ckp mmg sepenuh hati dia.. mgkin sebab terharu aku sggup minta maaf pd dia..

"Ammy tau adk syg ammy.. ammy pon syg adk.. syg sgt2.. adk tau kan?" Dia angguk.. aku cium dia.. peluk & soh dia kembali tdo..

Dgn airel aku mmg biase peluk dia.. cium dia.. pggl dia dgn pggilan syg.. puji2 dia.. riba dia.. wlaupun dia dh 7thn.. tp dia tetap ank kecil aku.. tp mlm td ciuman aku, pelukan aku adalah berbeza dr sblum2 nya.. sbb kali nih.. aku yg bersalah...



No comments:

Post a Comment