My Heroes

My Heroes

Monday, November 21, 2011

MASA MEREKA BELUM TIBA

Aku ada 6 adk beradk dan aku ank yg kedua. 1st abg aku. Abah mak aku stakat ni cuma ada 5 org cucu jerk. Knp hnya 5??? Sbb supplier cucu hanya dr aku dan abg aku jerk. Ank2 abah mak aku yg 4 tuh blum kawin mne nk kasi cucu. Cucu yg xsah taraf xmo erk. Mintak dijauhkan lor.

Knp adk2aku x kawin lae. Biasa lor jwpan plg klise xde jodoh lae, blum sampai seru n bla bla bla. Adk2 aku.dh bsr panjang. Dah blh kawin pon tp rezeki dorg xde lae. Lina, umurnyer dh 30 thn. Pernah bertunang dgn pilihan atinyer. Bekas tunangnyer sama padan dgn dia. Tp syg, putus ditgh jln. Selang beberapa thn slps tuh, mak sedara kitorg dtg merisik. Berkenan sggh dia dgn si Lina nih. Apsal? Sbb diantara kitorg adk beradk Lina nih lor paling cantik. Kecik molek jerk orgnyer. Yg paling rajin pon dia gak lor yg sandang. Abah pon xbyk ckp, bla kakak dia dtg merisik dia trima jerk. Tp mlg lae bg Lina, baru2 nih sepupu kitorg tuh sms dia ckp nk putus. So Lina redha jerk. Sbgai kakak aku tau ckt sebyk dia frust gak tuh.

Ezan plak, umur dia dh 28 thn. Dia ni plg educated dlm fmly kitorg. Berkerjaya dan gaji dia pon bsr. Dlu dia ada couple. Mamat yg dlu tuh kitorg kenal sesgt. Slalu dtg b'tandang kat umh aku nih. Bdknyer pon blh tahan. Tp syg, putus gak di tgh jln. Kemudian ezan nih couple lae. Dgn mamat skrg nih, dia ni aku xblh nk komen apa2. Dh dibw blk jumpa mak abah aku tp bla ditnya xnk melangkah ke step setrusnyer ke? Mcm2 alasan yg diberi. Blum bersedia utk ada komitment lor, bg ms utk msg2 wat pilihan lor ( klu dlm pada b'couple tuh, slh sorg jumpa org laen. So dorg blh wat pilihan ngn sapa dorg nk truskan.). Tu mcm pon blh ker? Aku dlu, bla dh b'kenan ngn sorg2 tuh xde lor alu nk lps kat tgn org laen. Lg per erk reason dia bg? X sampai seru lor, xmo langkah bendul lor. Sian kat adk aku tuh. M'hrp pd yg x pasti.

Sorg lae adk aku, ayu. Dia ni x kisah lor. Umur pon baru 24thn. Msh bljr secara part time. Siang dia keje mlm g class. Tp ikutkan umur mcm tuh aku dlu, dh kawin pon. Bkn sbb m'gatal tp sbb laki aku ms tuh dh ready nk ada komitment. So dua2 dh ready wat per tggu carry on jerk lor. Dia ni dlu pon ada balak. Ok lor orgnyer. Matured orgnyer. So sbb mamat nih mungkin bru nk kenal2, so dia x exposed sgt lor. Bla dh putus, kitorg phm lor dorg x serius mne.

Last skali, adk lelaki aku. Nizam. Ni xyah ckp loe. Bdk lae. Klu nk kawin pon, kurg sesuai pd umur nih. Tp abah aku ada ckp ssh2 dia nk nikahkan si Nizam ni. Senang ada org uruskn umh kat kg. Calon abah dh ada. Tp kitorg plak bangkang. Klu motif abah nk jdkan bini Nizam tuh bibik kat umh, baek xyah. Hidup Nizam tuh pon b'gantung sepenuhmya pd abah. Ni nak sara ank bini dia nnt.

Lina, ezan & ayu. Mungkin dorg letih bla diajukan bla nk kawin. Lina dah xde sesapa special. So dia redha jerk. Kata dia lps nih klu ada org dtg meminang, abah trima dia pon trima. Dia dh berusia dh xmo nk cintan cintun lae dah. Nk ikut style dlu2 katanya. Ezan plak, mcm tuh gak. Maybe maleh nk menghrp pd balak dia skrg nih. Ayu, msh ada ms utk dia mengatur hdupnya sndri.

Aku dlu pon, klu nk tgu balak lama mcm ni gak lor gamaknya. Yg sorg, baru jerk ugut ckt dh blah. Yg sorg lae nk main2 jerk. Yg sorg tuh lak, slow bangat. Ada sorg tuh plak, ada campur tgn dr fmly aku, trs twr ati. Yg ni gak lor, yg sggup b'tahan wlau apa yg t'jd. Apa org nk kata dia xkisah. Ada org nk hlg dia rempuh.

Mungkin 1ms nnt kisah luka adk2 aku nih dpt penawarnyer. Mungkin cpt or lmbt jerk. Semoga dorg dpt somi yg dpt membimbing dan bertggjwb agar penantian dorg x sia2. Amin.

No comments:

Post a Comment